Mineria de caràcters

Vet aquí un intent informal de control de qualitat de les lletres tipogràfiques que tinc a l’ordinador. Faig una llista de caràcters que m’agradaria que tinguessin i comprovo quantes els tenen.

Caràcters de maneta de la lletra EB Garamond
Caràcters de la maneta de la lletra EB Garamond.

La selecció de caràcters per a aquest examen és arbitrària, ja ho sé, però no conté signes estrafolaris. L’eina per portar a terme l’examen és l’aplicació Fonty de MacOS (3,49€). Té un funcionament i una presentació gràfica molt senzills, però al capdavall ha de complir una única funció: donar una llista de les lletres instal·lades que continguin uns determinats caràcters.

A la imatge següent, la llista en qüestió, en què els caràcters van acompanyats del seu codi i denominació en Unicode.

Llista de caràcters que sí que estan dissenyats en la lletra EB Garamond
Llista de caràcters que sí que estan dissenyats en la lletra EB Garamond.

El resultat és una sorpresa, si tenim en compte que tinc instal·lades unes quantes lletres de llicència oberta molt completes, com ara Gentium Plus (4.359 glifs), Brill (5.138), Dejavu Serif (3.525) i Sans (6.241), Linux Libertine O (2.674), Linux Biolinum O (2.401), Junicode (3.286), Cardo (3.846), Charis SIL (3.692) i Source Sans (1.942), i altres de comercials, no tan completes però de prestigi, com Scala (644 glifs) i Scala Sans (632), Celeste Pro (967), Stempel Garamond LT Pro (555) i Joanna Nova (1.086). Les dues úniques fonts que disposen dels caràcters de la llista són de la lletra EB Garamond 12, estils Regular (3.084 glifs) i All Small Caps (1.190).

Llegeixo al lloc web de la lletra, que la E respon al nom de Christian Egenolff, i la B, al de Conrad Berner, gendre seu, que van compondre el 1592 una mostra de pòlisses de rodona de Garamond i cursiva de Granjon, coneguda per Espècimen Berner i que és la base en què s’inspira. Es tracta d’un projecte de llicència SIL Open Font, en marxa i obert a col·laboracions.

El que faig aquí no és cap recomanació d’ús. Al contrari: si miréssim amb detall les dues fonts que esmento, hi podríem trobar pegues, com ara interlletratges mal aconseguits i dissenys de diacrítics poc afortunats. No soc la persona apropiada per fer l’anàlisi d’aquesta ni de cap altra lletra. El meu propòsit és solament advertir que les lletres són projectes gairebé sempre incomplets.

L’única manera d’aconseguir que una lletra tingui tots els caràcters que un voldria (o que una empresa pugui arribar a necessitar) deu ser mitjançant un encàrrec específic als creadors de la que s’està adquirint. Els clients que fem compres «normals» ens hem d’acontentar amb el que hi ha al mercat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *