Dietari | Al menú | Tipografia, l’abillament de l’escriptura

Dietari

2020

— S’actualitza a la versió 2.10 la lletra STIX, creada per Tiro Typeworks i gratuïta, amb llicència de codi obert SIL Open Font. És una lletra basada en el disseny de la Times New Roman i pensada per a les necessitats de textos científics, tècnics i matemàtics. El fitxer zip que es descarrega al repositori Github (aneu a “Overview” i feu clic a “Download zip files”) conté la lletra STIX Two Text, per al text general, i STIX Two Math, per a les notacions especialitzades. La rodona de la família Text conté 2.221 glifs i la de Math en té 6.757, una barbaritat, amb el bon sentit de la paraula.

A dalt.

— S’ha publicat un llibre important en l’àrea d’estudi de l’escriptura i les escriptures: Dimitrios Meletis, The Nature of Writing: A Theory of Grapholinguistics, de Fluxus Editions. La versió en PDF es pot descarregar gratuïtament al lloc web de l’editorial. Encara que el títol faci pensar que la naturalesa de l’escriptura està en la matèria estudiada per la grafolingüística —la correspondència entre els grafemes de les escriptures i els fonemes de les llengües—, crec que el contingut tracta bé la grafemàtica i la teoria de l’ortografia en relació amb la lingüística. El considero un llibre molt important com a base teòrica de la grafemàtica.

A dalt.

— Dues lletres tipogràfiques de descàrrega lliure, totes dues amb llicència oberta SIL. En primer lloc, Inter, de pal sec, està disponible en versió 3.15. En segon lloc, Plex, d’IBM (a Github, descarregueu el paquet v5.1.3), té actualment les versions següents: Mono, 2.1; Serif, 2.6; Sans, 3.2, i Sans Condensed, 1.3. El fitxer de descàrrega de la Plex conté també les lletres per a les escriptures aràbiga, hebrea, devanagari, coreana i tailandesa.

A dalt.

— Penjo a la secció Editar amb InDesign de Mac de Descàrregues la darrera entrega, l’annex, titulat “El codi GREP”. Amb aquest document, la sèrie queda acabada. Espero que sigui un material de consulta vàlid per als usuaris d’InDesign. En concret, em satisfarà que el document sobre el codi GREP sigui una ajuda per a tothom que faci algun curs sobre automatització de tasques en InDesign.

A dalt.

Dave Winer, que parla sovint de l’escriptura en blogs i la tecnologia RSS, té una eina en línia, Little Outliner, que em sembla interessant. No és un allotjament d’un blog, però s’hi pot obtenir un enllaç i una versió OPML de cada entrada. D’això que Winer en diu outliner, en dic sumaritzador, perquè outline es tradueix per guió, però també hi escau sumari.

A dalt.

2019

— Dimecres passat, 20 de novembre, vaig fer la xerrada “Composició tipogràfica, editatge i funcions” al Departament de Filologia de la Universitat Rovira i Virgili. Els eixos de contingut eren sis: 1. La nova ortografia i l’editatge. 2. Les sigles a la GIEC. 3. Composició tipogràfica i editatge. 4. Editatge i semanticitat. 5. Estudi de l’editatge: les funcions. 6. Contestació del grau zero tipogràfic.
 A part dels estudiants de Filologia, em van escoltar Jordi Ginebra (l’organitzador) i Anna Montserrat. Els dos són els autors del molt valuós Diccionari d’ús dels verbs catalans.

Primera diapositiva de la xerrada, que conté el títol, el lloc on es va fer i la data, i el meu lloc web
Diapositiva de presentació de la xerrada.

— Penjo a la secció Obra la versió ampliada de l’article del Diari de Tarragona “Mestratge pujolià i acadèmies”. Reprodueixo en el PDF el text original amb l’acompanyament de notes i bibliografia.

A dalt.

— Començo a aplicar criteris d’accessibilitat al codi HTML. El primer pas: atribut alt de les imatges.

A dalt.

— Actualitzo la bibliografia de i sobre Josep M. Pujol gràcies a les aportacions d’Emili Samper, que hi va conviure a la Universitat Rovira i Virgili. Miraré si puc incloure alguna imatge a la pàgina.

— Creo la pàgina “Josep M. Pujol” per donar informació sobre aquest professor.

— Començo a elaborar una pàgina que dedicaré a Josep M. Pujol. Contindrà principalment la seva bibliografia.

A dalt.

— Provo la superfamília The Questa Project, que consta de quatre famílies: Questa (romana), Questa Sans, Questa Slab i Questa Grande. Al web es pot descarregar de manera gratuïta una mostra que conté un estil de cada una. Instal·lo solament la rodona de la senseserifs i hi observo les mancances següents: (a) manca de la doble essa alemanya (ß) en majúscula i versaleta; (b) només té tres xifres en superíndex (1, 2 i 3) i no té cap subíndex; (c) no té la propietat OpenType de tot versaletes; (d ) sí que té una bona altura de les cometes simples i dobles altes en relació amb les majúscules. Conclusió: em sap greu que no arribi al mínim de prestacions, perquè per disseny m’agradaria molt poder-la utilitzar.

A dalt.

— Afegeixo l’article “Mestratge pujolià i acadèmies” a la pàgina “Obra”. S’hi pot descarregar el PDF. Va sortir al Diari de Tarragona el dia 3 de maig, en l’espai que hi té quinzenalment l’APELLC (Associació de Professionals i Estudiosos en Llengua i Literatura Catalanes), entitat vinculada al Departament de Filologia Catalana de la Universitat Rovira i Virgili.

A dalt.

— Actualitzen la lletra tipogràfica STIX a la versió 2.0.1. És una versió millorada de la Times New Roman especialitzada per a textos matemàtics i científics. Cobreix els alfabets llatí, grec i ciríl·lic. No cobreix els idiomes georgià ni armeni. Tiro Typeworks és l’equip responsable del disseny.

Mostra de caràcters de l'estil de rodona de la lletra STIX: majúscules i minúscules normals i amb diacrítics, xifres, signes de puntuació i signes complementaris. Es destaca la ela geminada en majúscula i minúscula
Mostra de la lletra STIX, versió 2.0.1. Les xifres per defecte són les modernes o majúscules. No resol la ela geminada amb una lligadura apropiada.

A dalt.

— Penjo el tema 11 de la sèrie Editar amb InDesign de Mac, titulat “L’automatització”.

Títol del tema 11 de la sèrie Editar amb InDesign de Mac, dels materials de Preedició: L'automatització
Els productes editorials actuals són possibles perquè els programes de maquetació professional com InDesign tenen una gran capacitat d’automatització de tasques.

A dalt.

— Acabo de llegir i resumir el llibre GREP in InDesign, 3a edició, de Peter Kahrel. És el material més important que utilitzo per redactar el tema 11 i l’annex 1 de la sèrie Editar amb InDesign de Mac.

A dalt.

— Penjo la primera versió de la pàgina “Composició de Preedició”. Hi explico, entre altres coses, quina lletra he triat per al lloc web i quina opció prenc per compondre els paràgrafs. És una pàgina en construcció: hi aniré afegint coses i modificant-ne la redacció. En trets generals, té un aspecte acceptable quan s’imprimeix.

A dalt.

— Començo a llegir Flexible typesetting, de Tim Brown, que confio que m’aportarà molts coneixements sobre tipografia en l’estàndard CSS. El publica A Book Apart.

A dalt.

— S’acaba de presentar la versió 12 de l’estàndard Unicode. Cobreix quatre escriptures més i aporta nous caràcters a altres que ja tenien representació, com ara la jeroglífica egípcia. També incorpora 61 emojis nous i uns caràcters relacionats amb la notació dels escacs. Amb aquesta actualització, el total de punts de codi de Unicode és de 137.929. Més tècnicament, hi ha hagut canvis en els annexos de l’algoritme de salt de línia i el de segmentació.

A dalt.

— Penjo la pàgina “En español”, on resumeixo el contingut del lloc web. D’altra banda, tinc un esborrany de la pàgina “Composició de Preedició” que encara necessita redacció i continuo pensant si crear una pàgina de recull d’enllaços per temes, feta a partir dels que tinc a Pinboard.

A dalt.

— Descobreixo la lletra Zilla Slab, de Mozilla (llicència SIL Open Font). M’agradaria poder-la utilitzar, però té alguna pega. En principi, el nombre de glifs de la rodona, 1.056, és suficient, però li falta la lletra eszett de l’alemany en majúscula (U+1E9E). La eszett minúscula és macrocèfala i massa ampla, i no té una lligadura per a la ela geminada.

Mostra de caràcters de l'estil de rodona la lletra Zilla Slab: majúscules i minúscules normals i amb diacrítics, xifres, signes de puntuació i signes complementaris. Es destacaquen la ela geminada en majúscula i minúscula, la manca de la lletra eszett de l'alemany en majúscula, la eszett minúscula i la dièresi de la i al costat dels punts de la jota i la i
Mostra de la lletra Zilla Slab, de Mozilla. Curiosament, les xifres que té per defecte són les antigues (a la imatge, la segona sèrie, a la quarta línia).

A dalt.

— S’anuncia la pròxima trobada del Grup Català d’Usuaris d’InDesign, aquesta vegada a Vilanova i la Geltrú, a l’Escola Politècnica (EPSEVG) de la UPC, aula VGA211, situada al davant de l’estació de Renfe de la ciutat.

A dalt.

— Penjo el vídeo promocional del curs d’editatge avançat (Eina, Centre Universitari de Disseny i Art) que no es va arribar a fer.

— Dedico unes quantes hores a atendre una consulta sobre termes de la lletra tipogràfica. En resulta un document bastant maco.

A dalt.

— Treballo en l’apartat @media print del full CSS, amb vista a pujar la secció “Composició de Preedició”. En els primers intents em fallava perquè m’havia fet un embolic amb les claus de tancament. Malauradament, no puc fer pràctiques amb l’at-rule @page perquè el navegador Safari encara no l’admet.

A dalt.

— El 2008 vaig escriure això en uns apunts que no van derivar mai en cap document públic, dins d’un apartat de títol “Petita teoria del text imprès”: “Per molt complex o molt simple que sigui, adopti la forma que adopti i el produeixi qui el produeixi, el text no es presenta en brut, al contrari, es presenta amb un alt grau d’intervenció. Totes les decisions que es prenen culminen en un vistiplau, una validació. Per tant, [el contingut posat en forma tipogràfica] té un clar caràcter de producte final.”

A dalt.

— Creo l’apartat “Altres descàrregues” a la secció “Descàrregues” i hi pujo el material “Xerrada ‘La trama del text’: Matèria i propietats del text tipogràfic”.

A dalt.

— Creo la secció “Obra”, en què ordeno els ítems per ordre descendent (de nou a antic). Pròxima tasca: afegir un apartat “Altres” a la secció Descàrregues.

A dalt.

— ¿Sabeu què és la síndrome de l’impostor? (impostor syndrome). Connie Sun ho explica en una tira còmica de les seves. Doncs vull inventar una altra síndrome, la de l’ignorant digital, la persona que sempre sent que no té prou coneixements tècnics digitals.

A dalt.

— Sospeso la creació d’una pàgina d’enllaços recomanats. Seria interessant incrustar-hi codi de Pinboard, però no tinc els coneixements necessaris per portar-ho a la pràctica.

— Creo la secció “Dietari”. En un futur, hauria de convertir-se en una pàgina sindicable per RSS o una de Micro.blog. Ja fa un quant temps que conec Micro.blog, però no veig gens clara la possibilitat de crear-m’hi un compte, que seria una subscripció. Sigui com sigui, aquest dietari no tindria un ús com el de Rosemary Orchard, podcastera i bloguera que segueixo. No m’interessa divulgar detalls de la vida quotidiana.

A dalt.

— M’assabento de l’existència de Normalize.css. És possible que em faci servei.

A dalt.

— Treballo en la secció “Blog”, any 2015, i modifico l’aspecte de l’etiqueta <h2 class="entradeta"> en el full CSS.

A dalt.

— Dia de Reis. Canvio el títol d’aquesta secció d’“Actualitzacions” a “Quadern de bitàcola”. La indicació de la data passa de la “redactada” al sistema de barres. També canvio el caràcter d’ítem de llista del guió llarg a la maneta i substitueixo els dos punts que hi havia després de la data pel guió llarg. Sospeso si algun dia aquest “quadern” podria tenir pàgina pròpia.

A dalt.

— Pujo la pàgina “Sèrie ‘Editar amb InDesign de Mac’” a la secció “Descàrregues”.

A dalt.

— Pujo la pàgina “Descàrregues”, que per ara enllaça amb dues altres pàgines: “Els articles de Preedició” i “Les entrevistes de Preedició”.

A dalt.

— Inauguració del nou format.

A dalt.